środa, 11 maja 2011

SI część 3


Integracja Sensoryczna

  • jest źródłem informacji o ciele i świecie - mózg musi umiec je zorganizować, aby człowiek mógł poruszać się, uczyć i zachowywać normalnie; mózg lokalizuje, sortuje i ukierunkowuje wrażenia sensoryczne
  • prawidłowa organizacja warunkuje kształtowanie percepcji, procesu uczenia sie i zachowania
  • przy nieprawidłowej organizacji życie moze przypominać korek samochodowy w godzinach szczytu

Integracja sensoryczna zaczyna się w życiu płodowym, intensywny jej rozwój przypada na 1 rok życia (głównie poprzez ruch) i trwa aż do 7 r.ż., gdy procesy powinny być już tak rozwinięte, ze dziecko ma gotowość do nauki szkolnej.
największy rozwój integracji sensorycznej występuje podczas celowej i ukierunkowanej reakcji na bodziec sensoryczny (czyli "reakcji adaptacyjnej", co jest podstawą SI i do czego dążą działania terapeuty, który stwarza dziecku optymalne srodowisko do wystąpienia takiej reakcji).
Nikt nie ma perfekcyjnej SI (oooo, ja bym mogła wam opisać moje prywatne zaburzenia  :D  często podczas diagnozowania dziecka, rodzice mówią "i ja też to mam" albo "on to ma po mnie"  :laugh: ).
Bardzo dobra SI jest wtedy, kiedy jest dojrzały układ nerwowy, a procesy są dobrze rozwinięte, wtedy człowiek jest skoordynowany, produktywny i szczęśliwy.
Osoba ze słabą SI więcej wysiłku musi włożyć w codzienne czynności, a efekt jest często nieadekwatny do włożonego wysiłku i przez to odczuwa mniej sukcesu i satysfakcji.
Pzreciętny czowiek ma jakaś bazę wyjściowa (geny?), ale do rozwoju SI niezbędna jest interakcja z wieloma rzeczami i adaptacja ciałą i mózgu do wielu wyzwań fizycznych w dzieciństwie, co odbywa się poprzez ruch. Dlatego dzieci z ograniczeniami ruchowymi z załozenia mają dysfunkcje SI.

Dysfunkcje Integracji Sensorycznej
to złe przetwarzanie i organizowanie wrażeń sensorycznych, czyli:
  • nadmierna wrażliwość na stymulację (na dotyk, przedsionkowa i często współwystępujące: słuchowa, wzrokowa, węchowa i smakowa)
  • zbyt mała wrażliwość/ reaktywność na stymulację sensoryczną
UWAGA! zachowania niektórych dzieci zmieniają sie drastycznie od nadwrazliwości do podwrażliwości i odwrotnie, czasem nawet w krótkim czasie, dlatego BARDZO TRZEBA UWAZAÆ, ABY NIE PRZESTYMULOWAÆ (szczególnei łatwo to zrobić z układem przedsionkowym)
  • zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności ruchowej
UWAGA! znowu może wystąpić zmienność w czasie, co jest cechą charakterystyczna w dysfunkcjach SI
  • problemy z koordynacją:
    • mała motoryka zaburzona i duża motoryka zaburzona
    • duza OK a mała zaburzona
    • duża zaburzona a mała OK (to jest rzadkość, ale jednak się zdarza)
  • opóźnienie rozwoju mowy, rozwoju ruchowego i trudności w nauce
  • słaba organizacja zachowania - impulsywność, rozpraszalność itp.
  • niskie poczucie własnej wartości

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz